Η Πολιτιστική Επικοινωνία Βυζαντίου και Ισλαμικού Κόσμου
Η σχέση μεταξύ της βυζαντινής μουσικής και της μουσικής παράδοσης του μουσουλμανικού κόσμου είναι ένα πεδίο που έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις μεταξύ ιστορικών και μουσικολόγων. Ο ισχυρισμός ότι η μουσική των μουσουλμάνων αποτελεί αντιγραφή ή ότι έχει δεχτεί βαθιά επιρροή από τη βυζαντινή μουσική παράδοση στηρίζεται σε ιστορικά, πολιτιστικά και γεωγραφικά δεδομένα, καθώς και σε συγκεκριμένες ομοιότητες στη δομή και τις μελωδίες των δύο μουσικών παραδόσεων.
Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, το Βυζάντιο και οι μουσουλμανικές περιοχές βρέθηκαν σε συνεχή επαφή, τόσο μέσω πολέμων όσο και μέσω εμπορίου και πολιτιστικών ανταλλαγών. Η βυζαντινή αυτοκρατορία, με κέντρο την Κωνσταντινούπολη, βρισκόταν σε άμεση γεωγραφική και πολιτισμική γειτνίαση με τις ισλαμικές περιοχές της Μέσης Ανατολής. Αυτή η συνεχής αλληλεπίδραση, είτε ειρηνική είτε πολεμική, δημιούργησε πρόσφορο έδαφος για την ανταλλαγή ιδεών, τεχνών και μουσικών παραδόσεων.
Οι μουσουλμάνοι λόγιοι της εποχής ήταν εξοικειωμένοι με τον ελληνικό και βυζαντινό πολιτισμό, και είναι γνωστό ότι μετέφρασαν πολλά έργα από τα ελληνικά, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που αφορούσαν τη θεωρία της μουσικής. Η γνώση που αποκτήθηκε από αυτές τις μεταφράσεις και η πολιτισμική επαφή συνέβαλαν στο να περάσουν στοιχεία της βυζαντινής μουσικής παράδοσης στον μουσουλμανικό κόσμο.
Ομοιότητες στη Μουσική Δομή και Τεχνοτροπία
Μία από τις πιο αξιοσημείωτες ομοιότητες μεταξύ των δύο παραδόσεων είναι η χρήση των τροπικών συστημάτων. Η βυζαντινή μουσική στηρίζεται σε οκτώ ήχους (οι γνωστοί "ήχοι" του οκτωήχου), οι οποίοι θυμίζουν τους μακάμ της αραβικής μουσικής. Τα μακάμ, αν και αναπτύχθηκαν και εξελίχθηκαν ανεξάρτητα στο ισλαμικό μουσικό σύστημα, παρουσιάζουν παράλληλες έννοιες με τους ήχους της βυζαντινής παράδοσης, όπως στην κλίμακα, την μελωδική πορεία και τον συναισθηματικό τους χαρακτήρα.
Ακόμα και στα μουσικά όργανα, παρατηρούνται ομοιότητες. Για παράδειγμα, το βυζαντινό κανονάκι έχει κοινές ρίζες με το qanun που χρησιμοποιείται ευρέως στη μουσουλμανική μουσική παράδοση. Παρόμοια, ο αυλός και το ούτι (ένα όργανο που μοιάζει με το βυζαντινό λαούτο) είναι ενδεικτικά παραδείγματα της κοινής μουσικής κληρονομιάς.
Οι Ύμνοι και οι Θρησκευτικές Μελωδίες
Η βυζαντινή μουσική είχε ιδιαίτερη σχέση με τη θρησκευτική λειτουργία, και πολλοί από τους ύμνους της ορθόδοξης παράδοσης διασώθηκαν και ψάλλονται μέχρι σήμερα. Παρόμοια, η μουσουλμανική μουσική αντλεί σε μεγάλο βαθμό από θρησκευτικές πηγές, όπως η μελωδική απαγγελία του Κορανίου, αλλά και θρησκευτικά άσματα όπως το nashid. Είναι γνωστό ότι κατά τη διάρκεια των πρώτων αιώνων της εξάπλωσης του Ισλάμ, οι μουσουλμάνοι βρέθηκαν συχνά σε άμεση επαφή με τη χριστιανική λατρεία στις περιοχές που κατακτούσαν. Αυτή η έκθεση σε βυζαντινούς ύμνους πιθανότατα άφησε το αποτύπωμά της στις μουσουλμανικές θρησκευτικές μελωδίες.
Επιπλέον, η ίδια η παράδοση της ψαλμωδίας, που υπήρχε στον χριστιανικό κόσμο, φαίνεται να ενέπνευσε την εξέλιξη των μελωδιών που χρησιμοποιούνται για την απαγγελία του Κορανίου. Η τεχνική και η εκφραστικότητα της βυζαντινής ψαλτικής έχουν κάποια κοινά στοιχεία με την ταρτίλ και την τατζίγουιντ, τις μουσικές προσεγγίσεις για την εκφορά του ιερού κειμένου στο Ισλάμ.
Η υπόθεση ότι η μουσουλμανική μουσική αποτελεί αντιγραφή ή έχει δεχτεί έντονες επιρροές από τη βυζαντινή μουσική παράδοση στηρίζεται σε μια σειρά από ιστορικά και πολιτιστικά δεδομένα, αλλά και σε μουσικές ομοιότητες. Η γεωγραφική γειτνίαση, η αλληλεπίδραση μεταξύ Βυζαντινών και μουσουλμάνων, οι κοινές τροπικές δομές και η υιοθέτηση παρόμοιων μουσικών οργάνων αποτελούν ισχυρά επιχειρήματα για αυτήν την θεωρία.
Αν και η μουσουλμανική μουσική εξελίχθηκε με τα δικά της χαρακτηριστικά, η επίδραση της βυζαντινής παράδοσης είναι εμφανής σε πολλά επίπεδα, γεγονός που δείχνει πώς οι πολιτιστικές αλληλεπιδράσεις μπορούν να εμπλουτίσουν και να διαμορφώσουν τις μουσικές παραδόσεις.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου