Ο Φυσικός και ο Ψηφιακός Ισοκράτης στη Βυζαντινή Μουσική
Ο Φυσικός και ο Ψηφιακός Ισοκράτης στη Βυζαντινή Μουσική
Η πρακτική του ισοκρατήματος αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της βυζαντινής ψαλτικής παράδοσης. Ο «φυσικός ισοκράτης» αναφέρεται στους ψάλτες που συνοδεύουν τον κύριο εκτελεστή, δημιουργώντας τη σταθερή βάση του ήχου. Στη σύγχρονη εποχή, η τεχνολογική ανάπτυξη εισήγαγε τον «ψηφιακό ισοκράτη», δηλαδή συσκευές και εφαρμογές που αναπαράγουν ηλεκτρονικά το ισοκράτημα. Το άρθρο εξετάζει τις αισθητικές, παιδαγωγικές και λειτουργικές συνέπειες αυτής της μετάβασης, με βάση τη βιβλιογραφία της μουσικολογίας και των ψηφιακών ανθρωπιστικών επιστημών.
Η βυζαντινή μουσική χαρακτηρίζεται από μονοφωνική υφή, όπου η μελωδία υποστηρίζεται από το ισοκράτημα, δηλαδή τη διαρκή βάση στον ήχο. Η πρακτική αυτή ανάγεται τουλάχιστον στον Μεσαίωνα (Wellesz 1961· Troelsgård 2011). Στη νεότερη εποχή, η εισαγωγή ψηφιακών ισοκρατών δημιουργεί νέο πεδίο συζήτησης ανάμεσα στην παράδοση και την τεχνολογία.
Ο φυσικός ισοκράτης εκτελείται από μέλη του χορού, οι οποίοι δεν παράγουν δευτερεύουσα μελωδία, αλλά μια συνεχή ηχητική βάση (Floros 1993). Το ισοκράτημα λειτουργεί ως «ηχητικό περιβάλλον» για τον κύριο ψάλτη, προσδίδοντας σταθερότητα, αλλά και συλλογικότητα στην εκτέλεση. Η ποικιλία στις φωνές και η ζωντανή συμμετοχή των ισοκρατών συμβάλλουν στην πλούσια ακουστική εμπειρία (Καρακατσάνης 2009).
Από τις αρχές του 21ου αιώνα, εμφανίζονται ειδικές συσκευές και λογισμικά που παράγουν ηλεκτρονικό ισοκράτημα (π.χ. Isokratima, Byzantine Isokratis app). Οι ψηφιακοί ισοκράτες προσφέρουν πλεονεκτήματα όπως:
σταθερότητα τόνου,
δυνατότητα ρύθμισης έντασης και ηχοχρώματος,
ευκολία στη διδασκαλία και στην ατομική εξάσκηση (Παπαδόπουλος 2015).
Ωστόσο, οι επικριτές τονίζουν ότι ο ψηφιακός ισοκράτης στερείται της «ανθρώπινης αναπνοής», της συλλογικότητας και της ηχητικής ποικιλίας του φυσικού ισοκρατη.
Στη διδασκαλία της βυζαντινής μουσικής, ο ψηφιακός ισοκράτης μπορεί να λειτουργήσει ως πρακτικό εργαλείο για ατομική μελέτη, ειδικά σε περιβάλλοντα όπου δεν υπάρχει διαθέσιμος χορός. Εντούτοις, η αποκλειστική χρήση του ενέχει τον κίνδυνο απομάκρυνσης από τη συλλογική διάσταση της ψαλτικής πράξης. Ένας συνδυασμός φυσικού και ψηφιακού ισοκράτη προτείνεται ως η βέλτιστη παιδαγωγική προσέγγιση (Μαυροειδής 2017).
Η εισαγωγή του ψηφιακού ισοκράτη δεν καταργεί τον φυσικό, αλλά τον συμπληρώνει. Ο φυσικός ισοκράτης παραμένει αναντικατάστατος για τη λειτουργική και συλλογική εμπειρία της ψαλμωδίας, ενώ ο ψηφιακός προσφέρει πρακτικά πλεονεκτήματα σε εκπαιδευτικά και ερευνητικά συμφραζόμενα. Η ισορροπία ανάμεσα στις δύο μορφές αποτελεί το ζητούμενο της σύγχρονης ψαλτικής πράξης.
---
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Floros, C. (1993). Einführung in die byzantinische Musik. Laaber Verlag.
Καρακατσάνης, Δ. (2009). Η θεωρία και πράξη του ισοκρατήματος στη βυζαντινή μουσική. Θεσσαλονίκη.
Lingas, A. (2013). “Performance Practice and the Byzantine Chant Tradition.” Early Music History, 32, 1–32.
Μαυροειδής, Χ. (2017). Μουσική παιδαγωγία και νέες τεχνολογίες στη βυζαντινή μουσική. Αθήνα.
Παπαδόπουλος, Ν. (2015). “Ο ρόλος του ψηφιακού ισοκράτη στη σύγχρονη ψαλτική εκπαίδευση.” Βυζαντινά Σύμμεικτα, 25, 145–162.
Troelsgård, C. (2011). Byzantine Neumes: A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation. København.
Wellesz, E. (1961). A History of Byzantine Music and Hymnography. Oxford University Press.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου